Antwoord op veel gestelde vragen

Van Bennekom Tandartsen Zeist

Heeft u vragen over onze tandartspraktijk of een behandeling? Bekijk hier de veel gestelde vragen. Waarschijnlijk staat uw vraag er ook tussen. Mocht dat niet zo zijn, neem dan contact met ons op zodat we uw vraag alsnog kunnen beantwoorden.

Inschrijven

Kan ik mij als nieuwe patiënt inschrijven bij Van Bennekom tandartsen?

Op dit moment kunt u zich inschrijven bij ons in de praktijk. Vanwege zwangerschapsverlof in ons vaste team hanteren wij een wachtlijst voor het maken van een eerste afspraak bij ons in de praktijk. Bij inschrijving ontvangt u meer informatie.

Indien u een externe verwijzing (verwijzing van u eigen tandarts) heeft voor een van onze deelgebieden, orthodontie, implantologie en Smile Design/TrySmile kunt u het beste direct contact opnemen met onze receptie. Onze wachtlijst is op bovenstaande deelgebieden niet van toepassing.

Voor vragen kunt u contact opnemen met onze receptie. Inschrijving kan via onze website.

(030) 695 62 37 Inschrijfformulier

Eerste bezoek

Wat gebeurt er tijdens mijn eerste bezoek aan de praktijk?

Tijdens het eerste bezoek bij ons in de praktijk maak je kennis met jouw nieuwe tandarts. We reserveren ruim de tijd om een introductie te geven over de praktijk en werkwijze. Uiteraard vindt er ook een eerste periodiek mondonderzoek plaats. Tijdens het eerste bezoek wordt in gegaan op jouw wensen en doelen. Eventueel wordt onderscheid gemaakt tussen korte en langere termijn wensen. Wij hebben voor het uitvoeren van een periodiek mondonderzoek recente röntgenfoto’s nodig. Dit is de reden waarom er tijdens een eerste bezoek vaak nieuwe röntgenfoto’s gemaakt worden. Een tandarts kan geen diagnose of prognose stellen zonder röntgendiagnostiek.

Voor vragen kunt u contact opnemen met onze receptie. Inschrijving kan via onze website.

(030) 695 62 37 Inschrijfformulier

Afspraken

Zijn er kosten verbonden aan het annuleren van mijn afspraak?

Wij reserveren graag genoeg tijd voor u. Komt u afspraak onverhoopt toch niet uit dan hechten wij veel waarde aan het tijdig (twee werkdagen van te voren) annuleren of verzetten van uw afspraak. Uiteraard zijn wij genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen indien u ons niet tijdig bericht.

Voor het annuleren of verzetten van uw afspraak kunt u contact opnemen met onze receptie.

(030) 695 62 37

Ik wil mijn afspraak annuleren of verzetten, hoe doe ik dat?

Indien u uw afspraak wilt annuleren kunt u het beste telefonisch contact opnemen met de praktijk. Telefonisch kunnen wij direct een nieuwe afspraak voor u maken. Bent u nog niet toe aan het maken van een nieuwe afspraak dan volstaat een email naar onze receptie.

(030) 695 62 37 E-mail sturen

Ik ben een afspraak vergeten, wat nu?

Oei, het kan zijn dat wij al geprobeerd hebben contact met u op te nemen, maar dat niet gelukt is. Neem in ieder geval zo spoedig mogelijk contact met ons op om te overleggen over de afspraak. Als u geluk heeft kunt u dezelfde dag alsnog terecht. Houd u er rekening mee dat de tijd die wij voor u hebben gereserveerd in rekening wordt gebracht?

(030) 695 62 37 E-mail sturen

Wanneer is de praktijk geopend?

De praktijk is geopend van maandag tot en met donderdag van 07:00 uur tot 20:00 en op vrijdag van 08:00 uur tot 15:00 uur.

Kan ik mij inschrijven in de praktijk?

U kunt zich via de website inschrijven.

Inschrijven

Word ik altijd door dezelfde tandarts geholpen?

Voor periodiek mondonderzoek kan je altijd bij je eigen tandarts terecht. Wanneer u een spoed klacht heeft kan het zijn dat een van onze andere tandartsen voor je klaar staat om je zo goed en zo spoedig mogelijk te kunnen helpen.

Kan ik online een afspraak maken?

Voor periodiek mondonderzoek en een VIP* behandeling kunt u zelf online een afspraak maken. Voor alle andere afspraken kunt u terecht bij een van onze receptionisten.

*VIP, verwijderen tandsteen instructie en periodiek mondonderzoek

Ik heb problemen met inloggen om een afspraak te maken. Wat kan ik doen?

Gebruikers van de Apple Safari ervaren problemen met inloggen. Blijkbaar ondersteunt Safari onze webserver (nog) niet, helaas. Wij adviseren Apple gebruikers gebruikt te maken van een andere webbrowser. Google Chrome is daar uitermate geschikt voor en makkelijk te downloaden.

Soms is een account geblokkeerd vanwege het invullen van een verkeerd wachtwoord. Wij kunnen uw inlogprofiel dan resetten.

Neem contact met ons op zodat wij u kunnen helpen.

(030) 695 62 37 E-mail sturen

Mondgezondheid en verzorging

Mijn tanden worden geler, kan ik mijn tanden laten bleken?

Verkleurde tanden kunnen op verschillende manieren behandeld worden. Bleken, veneers of kronen. Soms volstaat het vervangen van een verkleurde restauratie. Vraag het uw tandarts. Wij hebben ruim 20 jaar ervaring met bleken. Mits tevoren goed gescreend door uw tandarts zijn er weinig risico’s aan bleken verbonden. Wij werken met zowel de directe als indirect bleekmethodes (Opalescence en prevdent). Wij hebben schriftelijke instructies voor het bleken.

Tanden bleken

Uw tandvlees krijgt een cijfer

Tijdens de controle heeft de tandarts mijn tandvlees gemeten. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Tijdens het bezoek aan de tandarts of mondhygiënist wordt de conditie van uw tandvlees gemeten d.m.v. een screening. Dutch Periodontal Screening Index (DPSI).

Kindergebit

Wat is de beste leeftijd om met mijn kind naar de tandarts te gaan?

Van oudsher adviseren we om jouw peuter (vanaf 2 jaar) mee te nemen naar de tandarts. Vanaf 2021 zullen consultatiebureaus en onze beroepsvereniging meer aandacht geven aan het bezoek aan de tandarts of mondhygiënist en ook benoemen dat vanaf de doorbraak van het eerste tandje bezoek aan de tandartspraktijk slim is. Kijken in de mond van je kleintje gebeurt altijd op speelse wijze en alleen als je kindje het toelaat. Tijdens deze ‘vroege’ consulten is er ruimte voor het bespreken van de mondverzorging van je, jonge, kind en kunnen we daar waar nodig informatie geven over lifestyle en voeding. Maak gewoon voor samen met jou als ouder een afspraak voor periodiek mondonderzoek dan heeft de tandarts tijd genoeg om de kleine te laten wennen.

Wanneer kan ik het beste beginnen met poetsen bij mijn kind(eren)?

Vanaf het doorbreken van het eerste tandje kunt u beginnen met poetsen bij uw kind(eren). Wij adviseren een kleine tandenborstel met een klein borstelkopje. Het is voor u zelf handig als het handvat van de borstel die u gebruikt lang genoeg is. Het is van belang een tandpasta te gebruiken welke geschikt is voor de leeftijd (<5 jaar) inverband met de hoeveelheid fluoride. Van de eerste doorbraak is één keer per dag poetsen met fluoride tandpasta voldoende. Vanaf een compeet melk gebit (20 tanden en kiezen) wordt twee keer per dag poetsen geadviseerd.

Tot welke leeftijd is het verstandig om als ouder na te poetsen?

We adviseren om minimaal t/m 9 jaar na te poetsen.

Hebben gaatjes in het melkgebit invloed op het volwassen gebit?

Ja! Ook problematiek in het melkgebit heeft invloed op het blijvende gebit. Wanneer er gaatjes in de melk tanden/kiezen komen zegt dat iets over de lifestyle van een kind, de verzorging en de eet en drinkgewoonten op een dag. Maar ook over de bacteriën die zich in de mond nestelen. Deze trend zet zich door in het blijvende gebit als je niet op tijd in grijpt. Als er door problematiek vroegtijdig een melktand verloren gaat heeft dat invloed op de doorbraak van het blijvende gebit. Heb je nog meer vragen of wil je meer duidelijkheid maak dan een afspraak bij de mondhygiënist samen met je kind (voor je kind) voor instructie, informatie en voorlichting. Deze afspraak voor je kind (<18) wordt vergoed uit de basisverzekering.

Tandletsel

Wat kan ik het beste doen bij tandletsel?

Bel direct met de praktijk! 030-6956237 (of 0900-8602 voor de tandarts spoedpraktijk).

Onderstaand geld voor letsel aan de blijvende tanden en kiezen. Indien er onverhoopt een melktand is uitgeslagen neem de tand dan eventueel mee naar de praktijk.

Wat te doen als er en tand uit is…

  • Vind de tand en pak hem vast aan het deel wat je in de mond ziet. Het glazuur (liever niet aan de wortel vastpakken).
  • Maak de tand schoon met eigen speeksel van degene waar de tand uit is gevallen. Schoonlikken of zuigen.. het is niet anders. Eventueel afspoelen met melk.
  • Plaats de tand terug op de plek waar die vandaan komt en houd de tanden op elkaar met bijvoorbeeld een zakdoek of gaasje ertussen.
  • Indien terug plaatsen niet lukt bewaar de tand dan in de mond het lieftste in de wang of onder de tong. De tand moet vochtig blijven (door eigen speeksel) om nog succesvol terug te kunnen plaatsen.
  • Ga direct naar de tandarts. Hoe sneller u in de stoel van de tandarts zit hoe beter.

Wat te doen als er een tand is afgebroken?

  • Hou het tanddeel nat
  • Ga direct met de afgebroken tand (indien mogelijk) naar de tandarts.
  • De tandarts bekijkt of het afgebroken stuk snel terug geplaatst kan worden.
  • Het kan zijn dat de tandarts de tand met tandkleurig vulmateriaal herstel

Patiëntendossier

Welke informatie over mij wordt er opgeslagen in het patiëntendossier?

Voor een goede tandheelkundige behandeling is het noodzakelijk om van iedere patiënt een tandheelkundig dossier samen te stellen. Het tandheelkundig dossier bevat niet alleen aantekeningen over uw gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van onderzoeken, maar ook medische gegevens zoals aandoeningen en medicijngebruik behoren in het dossier.

Wordt mijn dossier automatisch doorgegeven aan mijn nieuwe tandarts?

Indien u wisselt van tandartspraktijk dient u altijd zelf contact op te nemen met uw oude zorgverlener om zodoende toestemming te geven dat hij/zij uw dossier door stuurt naar uw nieuwe zorgverlener. Binnen de praktijk of zo nodig bij verwijzing naar een andere specialistische zorgverlener in de tandheelkunde worden gegevens gedeeld die specifiek achtergrond informatie geven over de verwijzing. Uw gegevens mogen ook door een waarnemer of (geanonimiseerd) voor overleg met andere tandartsen of mondhygiënisten worden gebruikt.

Waar kan ik mijn adreswijzigingen doorgeven?

Adreswijzigingen kunnen uitsluitend schriftelijk (via receptie@vanbennekomtandartsen.nl) of via het contactformulier op de website worden doorgeven.

Kosten / tarieven

Hoe worden de tarieven/prijzen bepaald?

De tarieven die gebruikt worden in de tandheelkunde worden bepaald door onze Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). Wij wijken niet af van deze tarieven. Tandheelkundige behandelingen bestaan vaak uit verschillende onderdelen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bij het vullen van een gaatje verdoving nodig is of dat er voor het correct uitvoeren van de behandeling een röntgenfoto dient te worden gemaakt.

Wat kost een periodiek mondonderzoek?

Een periodiek mondonderzoek (voorheen ‘ tandarts controle’) kost €21,00 (2018). Het kan zijn dat voor een juiste diagnose of advies aanvullend röntgenonderzoek nodig is. Er zijn kosten verbonden aan röntgenonderzoek. Tijdens de afspraak kunt u vragen naar de kosten. Deze kosten worden vaak (deels) vergoed uit de tandartsverzekering.

De kosten voor consulten, diagnostiek, onderhoud en preventie voor kinderen <18 worden vergoed uit de basisverzekering.

Wat kost een VIP afspraak?

Tijdens een VIP afspraak wordt er uitgebreid ingegaan op uw mondgezondheid, verzorging en gebitsreiniging. Een VIP afspraak zonder röntgenonderzoek bestaat uit een periodiek mondonderzoek en gebitsreiniging eventueel met voorlichting en instructie. De kosten kunnen per persoon verschillen. U moet rekening houden met een bedrag van rond de €90,00. Deze kosten worden vaak (deels) vergoed uit de tandartsverzekering.

Kan ik een begroting krijgen van de verwachte kosten?

U kunt altijd een begroting krijgen van de verwachte kosten. Uw behandelaar zal u informeren over wat er tijdens behandeling eventueel kan voorkomen waardoor de begroting toch anders zou kunnen uitvallen. Wij streven ernaar zo transparant mogelijk te werken.

Esthetische tandheelkunde

Mijn tanden lijken verkleurd, kunnen ze lichter worden gemaakt?

Verkleurde tanden kunnen op verschillende manieren behandeld worden. Bleken, veneers, of kronen. Soms volstaat het vervangen van een verkleurde restauratie. Vraag het uw tandarts.

Is bleken veilig?

Wij hebben ruim 20 jaar ervaring met bleken. Mits tevoren goed gescreend door uw tandarts zijn er weinig risico’s aan bleken verbonden. Wij werken met zowel de directe als indirecte bleekmethodes (Prevdent). Wij hebben schriftelijke instructies voor het bleken.

Ik heb zwarte randen boven de kronen van mijn voortanden; kan daar wat aan gedaan worden?

Ja hoor, als gevolg van tandvleesziekten, veroudering en reacties van het tandvlees kunnen randen van kronen, die vroeger nauwelijks zichtbaar waren ineens als storend worden ervaren. Met uw tandarts kunt u overleggen of nieuwe kronen fraaiere esthetiek opleveren. Essentieel is, dat het tandvlees rondom de kronen in topconditie is.

Orthodontie

Ik heb 15 jaar geleden een beugel gehad; nu beginnen de tanden weer wat over elkaar heen te kruipen. Is een beugel mogelijk?

Bij veel volwassen patiënten kunnen wij in een relatief korte behandeltijd ( ½ tot 1 jaar) hele mooie resultaten bereiken. Afhankelijk van de ernst van het ruimtegebrek kan vaak zonder het trekken van kiezen een prachtige regelmatige rij met tanden bereikt worden.

Wanneer beginnen kinderen met een beugel?

De start van een orthodontische behandeling wordt individueel bepaald. Die variatie veroorzaakt bij ouders soms onduidelijkheid. Sommige afwijkingen worden al heel jong behandeld, bij andere afwijkingen wordt zelfs de wisseling van het gebit helemaal afgewacht. De meeste beugel-behandelingen zullen tijdens de “pubertijds groei-spurt” plaatsvinden.

Opmerkingen / klachten

Ik heb een opmerking/klacht over mijn behandeling. Hoe kan ik die het beste kenbaar maken?

Wij zien onszelf graag als lerende, zichzelf ontwikkelende organisatie. Indien u suggesties heeft voor verbetering van de service of indien u vragen heeft over behandelingen, verzoeken wij u te reageren via een e-mail aan vanbennekom@vondellaan.nl.

Het kan gebeuren dat u onverhoopt toch een klacht heeft over de behandeling. Als eerste stap vragen wij u ontevredenheid te melden aan uw behandelaar. De behandelaar krijgt dan de gelegenheid het gerezen probleem zo goed mogelijk met u op te lossen.

Peter Paul van Bennekom

Van Bennekom Tandartsen Zeist

Welkom bij Van Bennekom tandartsen in Zeist, dé betrouwbare praktijk voor een gezond gebit en persoonlijke zorg. Onze professionele kernwaarden zijn:

  • Familietandarts: Wij zijn er voor het gebit van uw gehele familie.
  • Zorg voor alle levensfasen: Wij bieden tandheelkundige zorg voor jong en oud.
  • Nieuwste technieken: Wij blijven altijd actueel in tandheelkundige ontwikkelingen.
  • Preventie: Ons streven is om uw gebit gezond te houden.
  • Laagdrempelig: Wij informeren en stellen uw persoonlijke gevoel op de eerste plaats.
  • Individuele aanpak: Wij bieden u tandheelkundige zorg op maat voor een effectieve behandeling

ONTMOET ONS TEAMContact

Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen

Meld je direct aan als nieuwe patiënt en ervaar de voordelen die Van Bennekom Tandartsen Zeist te bieden heeft.